22. jun. 2008

Asparges. Asparagus officinalis.


I foråret kom jeg ved et uheld til at grave en aspargesplante op. Det var en stor flot plante, jeg havde simpelthen glemt at den stod der. Jeg mødte modstand under gravningen, jeg gravede til og pludselig stod jeg med en stor klump aspargesrødder i hænderne. Da nu skaden var sket kunne jeg lige så godt grave det hele op. Den stod egentlig også et forkert sted. Jeg gravede det hele op og kastede det på komposten.
Da sæsonen startede kom der stadig flotte tykke skud op!
Senere da jeg var igang med at stikke komposten om, stod jeg pludselig med en håndfuld hvide asparges. Jeg høstede og dækkede til igen for at se om succesen kunne gentages. I dag åbnede jeg så komposten igen og høstede lækre hvide asparges. De smager anderledes, lidt mere græs og bittert, hvor de grønne smager af ærter.
Jeg har umiddelbart lært to ting.
Hvis jeg kan lade komposten være, har vi et lille hvidt aspargesbed.
Hvis jeg anlægger en ny kompostbunke ovenpå et af de gamle aspargesbede, har vi et stort hvidt aspargesbed.


Sorten er ukendt. Vi har fået planterne for ca 25 år siden af en nabo.

Ingen kommentarer: