17. jun. 2008

Cikorier. Cikoria


Det er tid at tænke på efterårets og vinterens salater. Jeg har en stribe forskellige cikorier, indkøbt forskellige steder, hjembragt fra ferier og en enkelt hjemmeavlet.
Frøposer fra f.eks. Italien indeholder mange, mange flere frø end en pose indkøbt, ja næsten alle andre steder. Så skulle man tro at kvaliteten var derefter, men det har jeg ikke oplevet. Cikoria variegata luisa, hvidlig med lyst røde pletter som ses nederst til venstre gav mange store flotte hoveder sidste år.
Sidste år tog jeg frø af Palla di fuoco rossa. Jeg er spændt på hvordan de arter sig.
Cikoriefrø kan holde mindst 2-3 år, hvilket gør det overkommeligt at have mange forskellige slags.
Jeg elsker bitre salater og bruger langt mere end de anbefalede 5-10 % i salatskålen.

Ingen kommentarer: