11. aug. 2008

To fine basser.

Hvert forår tiltrækker og udplanter jeg nye artiskokker, for jeg har et ønske om et bed tæt fyldt med de store imponerende planter. Der sker uvægerligt det samme hvert år. De nye planter når ikke at vokse til en størrelse, hvor man kan gøre sig håb om at de kan overvintre.
Vores erfaring siger at der ikke er den store forskel på om man gør sig alle mulige anstrengelser for at overvintre planterne eller om man intet gør. Enten overlever de eller også gør de ikke. Så de seneste år har vi valgt den nemme løsning og overladt det til vind og vejr at afgøre sagen. Det har resulteret i en lille gruppe på 3-4 planter som overlever hvert år. De seneste års milde vintre spiller sikkert også ind.
Hvilken sort det drejer sig om fortaber sig lidt i det uvisse. Jeg vil sige Green globe, men efter at have konsulteret mine optegnelser er jeg blevet klar over at det kan også være Rosso romanesco. Når jeg ser billeder af de to sorter kan jeg ikke se forskel og mon man kan smage forskel? Jeg tvivler. Det vigtigste er jo også at vi nu har nogle hårdføre stammer som vi kan arbejde videre med dels ved at tage stiklinger om foråret dels ved at forsøge med lidt frøavl for sportens skyld.
Vi har reserveret en del frugter til blomstring. Denne var den første til at blomstre så den satser jeg på til frøavl. Jeg har prøvet før, men uden at få modne frø. I år blomstrer den dog så tidligt så mon ikke der er håb?


Så snart solen skinner er Kobberguldbassen på plads.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Sikke en skøn kobberguldbasse. Håber den kigger forbi min have en dag.

Vild med have sagde ...

Hej Søren.
Jamen, det gør den da sikkert. Især hvis du har nogle tidselagtige blomster. Merete.