17. aug. 2008

Dong gua. Benincasa hispida.






















Dette er det længste jeg indtil nu er kommet med kinesisk vintermelon.
En kraftig agurkeplante med meget store smukke blomster, som jeg har bestøvet ved at plukke hanblomster og lægge dem oveni hunblomster. Det har resulteret i to lodne frugter som er vokset meget i løbet af den sidste måned.
Jeg gør mig ikke forhåbning om at de når at modne, det vil sige udvikler et vokslag som gør at de kan holde i månedsvis. Det varer nemlig ikke længe før agurketiden er overstået for i år, da alle agurkeplanter i drivhuset nu, som sædvanlig på denne årstid, viser tegn på meldug. Sådan er det bare.
De skulle også kunne spises umodne i frugtsalat, så det glæder jeg mig til at prøve.
Nu har jeg har fået blod på tanden. Jeg vil prøve igen til næste år.

Ingen kommentarer: