22. sep. 2008

Artiskokfrø.


Jeg havde reserveret den første artiskokblomst til frøavl. Den var så stor og tung at den ikke kunne holde sig selv oppe men måtte have en snor. Den har virkelig fået lang tid til at tørre, så nu mente jeg at tiden var inde til lukke op og kigge.






















Dybt inde mellem støvbladene lå mængder af frø, de fleste dog tydeligt umodne.


Jeg har netop erfaret ved opslag på wikipedia at artiskok sjældent modner frø i Danmark. Det vil dog ikke afholde mig fra at så disse ni frø til foråret.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Dine frø ser gode ud. Ni frø er ikke så meget, men du høster sikkert flere frø næste år. Med lidt held får du efter nogle generationer artiskokker der lettere sætter frø og med bedre spirekraft. Jeg må også se at få høstet mine frø, tænkte på det i sidste uge, men nåede ikke til at gøre det.