15. sep. 2008

Mit bud på månekager.






















Jeg kan godt lide månekager. Da vi ikke har en månekageforretning i nærheden, har jeg gjort min egen version. Jeg starter med at hente nogle kartofler i haven. Dejen har jeg taget fra Camilla Plum. Hun bruger den til Ruths æblekage. Jeg har lavet et rødt fyld af azukibønner og et grønt fyld af mandler, kartofler og matcha. Hvis jeg ikke havde haft matcha ville jeg have stødt noget almindelig grøn te i morteren. Bitre mandler kan erstattes af kerner fra f.eks. ferskner eller blommer.






















Månekager. 18 stk, meget små.
65 g smør, 65 g mel, 65 g kogte mosede kartofler, 15 g sukker æltes sammen og hviler en halv time i køleskabet. Derefter rulles den tyndt ud, lægges i linseforme, fyldet lægges i, der rulles dej til låg som lægges på. Bager ved 200 gr indtil de er lysebrune og gennembagte.

Rødt fyld.
80 g azukibønner sættes i blød natten over. Koges en time i 4 dl vand. Skummes om nødvendigt. Tilsæt mere vand undervejs hvis de koger tørre. Tilsæt 80 g sukker i tre omgange mens der hele tiden røres og bønnerne moses med bagsiden af skeen. De er færdige når de falder fra skeen i en klump.

Grønt fyld.
60 g kogte mosede kartofler, 60 g mandler + 1 bitter mandel fintmalede, 1 tsk. sukker, 1 tsk matcha. Røres sammen. Tilsæt evt lidt sammenpisket æg.






















Jeg har brugt de mindste linseforme jeg kunne finde. Der er for meget rødt fyld, men det kan f.eks. serveres sammen med is eller bruges som smørepålæg, hvis man er lækkersulten. Det smager nærmest chokoladeagtigt.

Ingen kommentarer: