8. sep. 2008

Det er ikke blommeår i år.

Sensommeren er en skøn tid. Haven bugner af forråd, æbler, pærer, blommer, hyldebær og meget mere. Det er til at blive helt svimmel af al den overflod. Det er også altid på dette tidspunkt, at jeg får lyst til at gemme sommeren på glas, sylte, tørre, mælkesyregære. Jeg har mange idéer til marmelader af havens frugter, som jeg vil prøve af i den kommende tid.

Det lykkedes mig at få samlet lidt svedskeblommer, selvom det ikke er blommeår.

Blomme-appelsin-balsamico marmelade.
600 g blommer
400 g sukker
saften af en appelsin
0,5 dl balsamico

Blommer, appelsin, sukker bringes til kogepunktet hvorefter det trækker et døgns tid. Koges op igen med balsamico og koges ind til en passende konsistens, hvorefter det hældes på rengjorte glas.
Jeg er tilfældigvis i besiddelse af en flaske god, lagret balsamico. Så den brugte jeg. Jeg er sikker på at det også bliver godt med en billigere udgave.

Ingen kommentarer: