10. feb. 2009

Havesæsonen starter i februar.

Hvert år når jeg skal til at bestille frø foregår det på samme måde. Jeg henter mine kasser frem fra under trappen, gennemgår mine frø og finder ud af at jeg ikke mangler ret meget.
Så sætter jeg mig med mine kataloger og skriver indkøbsliste. Det er rigtig hyggeligt og varer i dagevis. Vi er to som bestiller sammen i år, og vi bestemte at holde os til ét firma, men ellers plejer jeg at begrænse mig til maximum to (+ den lokale frøhandel + frøsamlerne + det som jeg ellers falder for rundt omkring + det som jeg får foræret). Ja, altså begrænsningens kunst er ikke noget jeg praktiserer i haven.






















Frøene bliver bestilt og i min fantasi venter jeg nu på at modtage en pakke. Inden længe modtager jeg et brev som kan komme ind ad brevsprækken. De fylder virkelig ikke meget sådan nogle frø. Det er til gengæld helt utroligt hvor meget fornøjelse og hvor meget mad, der kommer ud af de små poser. For ikke at tale om hvor mange trillebørlæs planteaffald jeg kører på komposten.






















I år vil jeg gøre ekstra ud af løg. Jeg vil så en sort, ailsa craig, til forårsdyrkning/sommerhøst og en sort, senshyu yellow, til efterårssåning/forårshøst. Dette bl.a. for at have andre sorter end dem som planteskolerne tilbyder som stikløg. Men også fordi vores stikløg ikke er blevet ret store de seneste år. Nu prøver jeg på denne måde.
Også chili skal der gøres mere ud af. Inden jeg har set mig om har jeg samlet otte sorter, deriblandt habanero og d’espelette som har ligget i kassen i en del år. De har muligvis mistet spireevnen, jeg har ikke helt styr på deres alder.

Ingen kommentarer: