20. jul. 2009

Jeg er bagud. Melon. Farthest north.


Jeg har vist været lidt for nonchalant med melonerne i år. De blev planmæssigt sået 1. maj. De spirede og voksede ret langsomt. Omkring 1. juni var vejret dejligt, jeg plantede ud og set i lyset af hvor godt det gik sidste år, dækkede jeg dem ikke med fiberdug de første dage. Det var ikke den rigtige beslutning, for det uvejr som hærgede de danske haver i begyndelsen af juni bekom ikke de små planter vel. Heldigvis havde jeg et nyt hold igang med henblik på at forlænge sæsonen. Nye planter har erstattet de mest medtagne, men alt i alt er vi ikke kommet ret langt. Jeg kan se på mine billeder fra sidste år at 14. juli var der et mylder af meloner. I dag den 21. juli kan jeg knapt se en eneste.


Nå, men så er det godt at jeg har garderet mig ved at plante et par stykker i drivhus. Ja, så er det ikke frilandsmeloner og de kan ikke bruges til frøavl, men meloner er det da.
Her er der frugter - endda mange tvillinger og trillinger.

3 kommentarer:

Nancy sagde ...

Hej Merete,
Hvor har du fået fat i frøene til farthest north? Jeg har googlet men kan kun finde dem på amerikanske netshops.
På forhånd tak for svar.
Mh
Nancy

Vild med have sagde ...

Hej Nancy.
Jeg har frøene fra Frøsamlerne som har fået dem foræret af Seed Ambassadors, USA. Det var en grex, dvs en blanding af frø specielt egnet til nordlige og kolde forhold,. Det var så meningen at man kunne avle og udvælge videre på dem. Jeg havde dem på friland og de tabte deres smagsintensitet i løbet af én sæson. Spaltede ud og blev meget kedelige. Det er muligt at enkelte frøsamlere stadig har dem i drivhus. Der skulle de vist være lykkedes bedre.

Lila. Danish Seed Savers sagde ...

Jeg fik rigtig mange og gode meloner i år - i drivhus. Kan nok ikke dyrke den ude, som du eller Søren i Kastrup. Ikke alle mine har samme gode smag med nok til at gå videre med.