15. jul. 2009

Portulak. Portulaca oleracea.


Så er de her, portulakkerne. Lyst gulgrønne spæde skud med rød kant. En af de allernemmeste planter. Den passer fuldstændig sig selv når den en gang er sået. Den kommer sent, først nu efter at jeg har hakket haven igennem flere gange, er den her.
Den er ovenikøbet en af de sundeste planter. Rig på c-vitamin og skulle have mild antibiotisk virkning. Den kan både stuves, koges, syltes og spises rå i salater. Jeg hælder mest til det salatversionen.
Jeg har ledt efter Vild Portulak når vi har været på ferie i Sydeuropa. Første gang jeg fandt den, var da vi besøgte Susanne og Bernard i Sydfrankrig. Susanne havde hakket under hækken og revet det hele sammen i en bunke, inclusive portulak. Siden fandt jeg den overalt i sprækker mellem fliser og sten. Hjembragte frø fra både Frankrig og Italien spirer og vokser fint, men kan ikke nå at sætte frø.

Ingen kommentarer: