24. mar. 2010

Sorte sojabønner. Kuromame.



Jeg har haft disse sorte soyabønner i en del år og altid kaldt dem for Kuromane. Lige nu erfarer jeg, at de hedder Kuromame idet “mame” betyder bønner på japansk.
De smager anderledes end gule soyabønner. De kan ikke bruges til dampede soyabønner. De smager slet ikke af soyabønner hvilket sikkert for nogen lyder som et plus.
De giver ikke det store udbytte, så egentlig er de bare blevet holdt i live og vi har ikke spist af dem. 2009 var et godt år så jeg fik faktisk en stor håndfuld tilovers til at spise. Jeg lavede en lækker cremet hummus ved at lægge dem i blød, koge dem og mose dem med lidt kogevand og olivenolie.
Sorte bønner skulle være særlig sunde og da jeg begyndte at søge efter en forklaring på hvorfor stødte jeg på denne side med en opskrift på kogte sorte soyabønner. Det særlige ved dennne opskrift er at man enten skal bruge en jerngryde eller tilsætte rustne søm!

Ingen kommentarer: