7. jul. 2010

Super raw food.



Artiskokkerne har ladet vente på sig i år. Nu er der til gengæld kommet rigtig meget gang i den. Dette er én plante, Serridslevgård! En utrolig bladmasse som jeg har beskåret en anelse. Sneglene har været lidt slemme så jeg har fjernet de mest medtagne blade. Andre blade har jeg fjernet af hensyn til naboskokken. Det generer den ikke. Det er ikke lykkedes at tage billedet så man kan se alle knopperne. Der er 15-20 stykker i alt samme på plante!



Dyrelivet er også i fuld gang.




Vores raw food tallerken består af tynde skiver artiskok og sommer-rørhatte (ikke fra haven!). Til sidst lidt olivenolie og hakket bredbladet persille.

Super raw food.
We have many artichoke plants, but this plant is especially big and productive. We have made a plate of thin slices of artischoke and boletes. On top olive oil and parsley.

4 kommentarer:

Lisbeth (countryliv) sagde ...

uhm.... det er lækkert og de er bare de bedste!! Hvordan har du fået artiskokkerne fra Serridslevgård? Jeg købte for mange år siden nogle planter derfra via "Haven" og de var fantastiske - mindes hvordan humlebierne nærmest druknede i lilla pollen:) desværre døde alle planter efter en hård vinter.

Vild med have sagde ...

Serridslevgård (eller Herrgård som vist nok er den samme) skulle ellers være en sikker overlever.
Det har den også vist sig at være her. Til gengæld leverer den ikke så store knopper som f. eks. Green Globe og andre. De store er interessante hvis man koger dem hele til alt andet er de små knopper helt fine.
Jeg havde ønsket mig den i nogle år og pludselig var jeg så heldig at få en plante foræret af en haveven.
Jeg tror at de findes rundt om på herregårdene. Jeg kender to mindre herregårde her i nærheden som har artiskokker (jeg ved ikke hvilken sort men eftersom de overlever tror jeg at det er Serridslevgård). Hvis der er en herregård i nærheden af hvor du bor, kan du måske være heldig....

horta sagde ...

Hej, det er godtnok et meget gammelt indlæg, men sagen er at jeg er på jagt efter serridslevgård..... Er det sådan at du har aflæggere? Venlig hilsen

Vild med have sagde ...

Jeg har ingen stiklinger lige nu. Og hvis jeg har, er du nummer tre i køen :-).
Jeg har set en gammel annonce fra Plantetorvet.dk hvor de havde haft stiklinger af Serridslevgaard til salg. Ellers kan man være heldig at finde den på en herregård. Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men Fredensborg er et godt bud.