13. nov. 2010

Nyt fra bage-kage-fronten.



Jeg har gravet den ene af mine seks pastinakker op. Det ses tydeligt at den har haft lidt vokseproblemer i havens tunge og lerede jord.



Jeg har faktisk spekuleret over om man kunne bruge andre rodfrugter end gulerod og rødbede til kagebagning. Pludselig var opskriften der.
Min opskrift ser sådan ud



Sigt 150 g mel, 2 tsk vinstensbagepulver, 150 g rørsukker og lidt salt ned i en skål
Tilsæt 6 kardemommekapsler som er kværnet med 1 spsk sukker og
70 g fintrevet pastinak, 140 g groftrevet æble og
100 g mørk chokolade smeltet sammen med 1 dl olivenolie og
1 dl drænet soyayoghurt og 3 sammenpiskede æg.
Blandes grundigt og bages i muffinforme ved 175 grader i 25-30 minutter.



fordi jeg kan bedre lide kager med olie end smør, fordi jeg ikke havde rosenknopper og 10% yoghurt.
Den originale opskrift kan læses i Kille Ennas nye bog som hedder Smag med undertitlen Økologi året rundt.

New kind of cake.
I like cakes with vegetables and fruit so this cake is with parsnip and apples.

2 kommentarer:

Landliggeren sagde ...

Uhm! Jeg er glad for at du ikke havde alle ingredienser, så du blev nødt til at lave opskriften om til din egen. Ellers havde vi nok ikke fået den. Nu skal der bages pastinakmuffins!

Vild med have sagde ...

Jeg vil lige tilføje at de her pastinakmuffins smager allerbedst når de er helt kolde, f.eks. dagen efter, f.eks. i dag. De smager ikke af pastinakker, pastinakkerne er bare med til at give den gode konsistens.