19. apr. 2011

Aubergine, Szechuan


Jeg byttede mig sidste år til nogle auberginefrø hos Laura.
Frøerne er indsamlet af Joy Larkcom i den kinesiske provins Szechuan og bliver nu vedligeholdt i The Heritage Seed Library hvorfra Laura har fået dem.


Frugterne er fra starten blege, og modner til en smuk lilla farve men beholder en smule bleghed i stilkenden.
Planterne var store og kraftige ca 1 meter høje og jeg reserverede et par frugter til frø.
Efter et råd fra Lene fra Toftegårds Gartneri lod jeg frøene blive i frugterne indtil jeg skulle bruge dem. I februar måned lignede de ikke noget man havde lyst til at stikke fingrene i. Så jeg brugte en ske til at grave frøene ud med.


De spirede lystigt og planterne er på nuværende tidspunkt ca 2 cm høje.
Nu er jeg imidlertid blevet lidt usikker på om de her frø er “rene” for jeg har læst i mit lille opslagsværk (Lila Towle, Frøavl til husbehov) at aubergine skal isoleres med 10 m hvis man vil avle frø. Mine har stået lige ved siden af en anden aubergine, machiaw F1.
Én ting er i hvert fald sikker. Det er en aubergine!



Eggplant, Szechuan

Maybe this little plant will turn out to be a Szechuan. But one thing is sure, it’s an eggplant.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor ser de frø gode ud!
Men hvor opbevarer man en så gammel aubergine, uden at det giver problemer?

Hvis de er krydset, mon ikke du så ser det.
Og hvis det er sket, så er du allerede i gang med at lave din egen gode auberginesort?

Vild med have sagde ...

Auberginerne blev opbevaret i et net i udhuset, hvor temperaturen aldrig kommer under frysepunktet. De lugtede ikke dårligt, og de smattede ikke ud på væggen.
Hvis planterne giver frugter, som ligner szechuan kan jeg jo stadig ikke være sikker på at de ikke har krydset, vel? Så du har ret, jeg er i gang med noget.