12. feb. 2012

Kan planter tænke og føle


Vi er vant til at opfatte planter som passive, stationære og modtagende væsener. Men sådan er det slet ikke. Prøv at læse her i en artikel fra
Det Biovidenskabelige Fakultet i København om en lille gruppe forskere i planteneurologi.
De siger selv at de er marginaliserede, de får simpelthen ikke forskningsmidler til rådighed. Hele emnet er for kontroversielt.
Forskningen viser at planters adfærd både er aktiv, målrettet og intentionel, og artiklen kommer med mange eksempler på hvad planter kan.

De kan indlære og huske
Træne sig op til resistens overfor en mængde påvirkninger
Kommunikere både internt i den enkelte plante, planter imellem og med dyr
De kan forsvare sig, råbe om hjælp
De har et socialt liv, idet de kan genkende søskende og vise hensyn som de ikke viser når der er tale om ikke-søskende
De kan endda lyve, snyde og bedrage

Det bliver understreget at planternes biokemi langt overgår vores i kompleksitet.
Her er virkelig stof til eftertanke.


What does a plant think and feel

New reseach shows that plants’neurological abilities are far more complex than ours.

7 kommentarer:

Ole´s have sagde ...

Det viser altså at vi skal huske at tale med vore planter. det gør jeg hver dag.
Nu skal jeg så blot dressere dem til at gro sådan som jeg vil have det.

Landliggeren sagde ...

Arme veganere. Nu kan de så heller ikke spise planter ;-)

Nå, jeg må vist lige hen og tale lidt med mine stueplanter :-)

/Birgitte

Marianne Selvig sagde ...

Sindssygt spændende! Har du et link?

Marianne
Den Helbredende have

Vild med have sagde ...

Jeg taler ikke med mine planter, men jeg ser dem meget. Jeg yder støtte og opmuntring med mit nærvær. Det tror jeg i hvert fald selv.
Jeg sendte også lige en tanke til de stakkels vegetarer inklusiv mig selv, som er grønsagsspiser i stor stil. Hvad nu!!
Jeg har forresten også læst en artikel i Samvirke om at planter (grønsager) begynder at udsende giftstoffer i samme øjeblik de bliver plukket. Og det bliver værre og værre jo længere tid der går (før de bliver spist). Faktisk ligger de i grønsagsskuffen og bliver mere og mere giftige.
Marianne, klik på ordet "her" i mit indlæg og du kommer til artiklen om planteintelligens.

Søren Holt sagde ...

Det link giver stof til eftertanke. Når jordbær nu generer mig med vilje, så vil jeg ikke mere kalde det allergi :-)

Og jeg er helt enig, det komplicerer vegetar argumenterne.

Og interessant, at allerede Darwin skrev om dette emne.

Marianne Selvig sagde ...

Er du sikker? Det duer ikke fra ipadden. Må prøve på pc'en i morgen.

Vild med have sagde ...

Det duer godt på min iPad.