20. mar. 2012

Marts ifølge Karel Capek


Når Capek skal beskrive marts måned skelner han omhyggeligt mellem
A) hvad havemanden bør og har til hensigt at gøre
og
B) hvad han virkelig udretter, eftersom han ikke kan overkomme det hele
Jeg citerer
“A) Altså hans lidenskabelige og heftige ønske er - naturligvis: bare at rydde kvaset til side og afdække blomsterne, at grave, gøde, planere, hakke, vende jorden, skuffe, skovle osv. osv
B) ...han raser derhjemme som en fangen løve i et bur når haven sner til, han sidder ved kakkelovnen med snue, er nødt til at gå til tandlægen, får besøg af en tante, et barnebarn eller Fandens oldemor, ramt af alle mulige former for dårligt vejr osv osv

Virker det ikke bekendt? Lige nu er jeg i hvert fald fuldt kampklar, men jorden virker underlig klam og modvillig.

March according to Karel Capek

In this month Capek distinguishes between what a garden owner intends to accomplish and what he actually accomplishes.

3 kommentarer:

Landbohaven sagde ...

Så sandt så sandt.
Tak for dit indlæg.
Vi har sandjord, så vi kan godt arbejde i haven.
Ha` en god dag.

Fru Friis sagde ...

he-he... er du nu sikker på at det er jorden der er modvillig...!!??

En herlig beskrivelse og jeg skal da lige love får at den rammer plet. Nogle dage kan jeg finde på rigtig mange undskyldninger for at gå ud, specielt når vinden er kold og hård... UF!!

Landliggeren sagde ...

Fuldstændig genkendeligt og jeg er absolut vild med tegningen!

Ha´en rigtig god aften
Birgitte