15. apr. 2012

Frøavl, gulerod


Gulerod er to-årig. Så det gælder om at få den helskindet gennem vinteren, hvorefter man sætter den påny, den blomstrer og sætter frø.
Men jeg fik ikke gravet alle mine op i efteråret og her under forårsklargøringen opdagede jeg pludselig en lille række gulerødder som havde overlevet. Det må altså være særlig hårdfør sort. Det drejer sig om Chantenay fra Franchi Sementi indkøbt hos Gourmetgarage.
På den måde er jeg hjulpet igang med noget som ellers er lidt besværligt.
Derudover er gulerod fremmedbestøver, så man må ikke have andre blomstrende gulerødder i nærheden. Det skulle man jo tro var nemt, men her ude på landet vokser der vilde gulerødder overalt i grøftekanterne. Der er ca 1 km til landevejen, netop den anbefalede afstand, hvor jeg ser dem hvert år i juli. De står så smukt med blomsterstandene som gopler i havet. Denne sommer kommer de altså også til at blomstre her i haven.




Seedsaving, carots

This carot has survived the winter and now I’m going to take seeds.

Ingen kommentarer: