22. apr. 2013

Kan man dyrke safran i haven

Da jeg pakkede den årlige pakke fra min franske forbindelse op, indeholdt den bl.a. disse dyrebare safrankrokusløg. Jeg er virkelig spændt på om de vil blomstre til efteråret. 
Desværre er de allerede nu ikke mere så grønne som da jeg fik dem. Hvis nu bare én af dem blomstrer kan jeg måske høste tre safrantråde! Eller måske er jeg heldig og løgene formerer sig, så jeg har lidt flere til næste år.

Det må da så afgjort høre til i afdelingen for sjov og ballade.


9 kommentarer:

marco sagde ...

har også bestillt safran krokus hos Camilla Plum som skal komme om våren.
det er spennde å å om vi få høstet noe.
;-)

Vild med have sagde ...

Jeg vil være spændt på om det lykkes for dig. Er du sikker på at de kommer om foråret.

Rikke sagde ...

Fantastisk projekt. Jeg elsker den slags forsøg, og jeg håber virkelig at de vil trives hos dig.

Søren sagde ...

Ja, pøj-pøj med dem.

For rigtig mange år siden prøvede jeg også. Første efterår høstede jeg safran, næste år kom der kun blade, året efter slet ingen ting. Men nu overvejer jeg da, om jeg skal prøve igen :-)

Vild med have sagde ...

Jeg er allerede ikke så kæphøj, for de ser ikke særlig friske ud. Muligvis gik det galt da de kom fra udhus til drivhus. Jeg satte dem i drivhus ud fra en tanke om at de normalt vokser under varmere himmelstrøg. Måske kommer jeg til at skrive efter flere.

bloggernefa sagde ...

Jeg har lige læst i et svensk havemagasin at Stefan Gustafsson fik dem til at blomstre i sin have. Stefan skulle have en hjemmeside på www.gentgard.com
:)

Held og lykke med projekt safran. Lækkert hvis det kan lykkes.

Vild med have sagde ...

Den hjemmeside må jeg straks besøge. Tak for tippet.

Unknown sagde ...

Hej Merete! Jeg har haft safrankrokus i haven i mange år. De er ikke sarte mht temperaturen, men som næsten alle knoldvækster kan de ikke lide at stå vådt. - det er nok ikke et problem oppe på jeres "top" . Og en sidste ting: hvis de ikke plantes MEGET dybt bliver de bare til blade og flere små knolde, men der kommer ingen blomster..

Vild med have sagde ...

Hej Pia.
Mine safrankrokus er afgået ved døden. Jeg troede at jeg stadig havde dem i en potte, men det viste sig at være noget andet. De kommer nok ikke langt nok ned i en potte. Du har dem altså på friland? Og har du høstet støvdragere?