6. jun. 2014

Naturlig langtidsholdbar mad

Vi planter græskar ud og spiser af sidste sommers høst på samme tid. Og de smager stadig supergodt. Det kan man da kalde langtidsholdbar mad.

For at lykkes med det skal man selvfølgelig vælge de rigtige sorter og så skal man lade dem sidde og blive modne og tørre så længe som muligt på planten. Men de skal høstes inden frosten og fugten tager over. Dernæst skal de tørres i flere etaper. Først i drivhus, hvis det stadig er lidt lunt, så under brændeovnen eller et andet lunt sted. Til sidst skal de opbevares et køligt men ikke koldt sted.

De tåler ikke frost så de eksemplarer der bliver lagt til pynt ved hoveddøren kan ikke holde. Man må vælge, enten pynt eller spise.




3 kommentarer:

Susanne sagde ...

Sætter du de små græskarplanter ud i potten i bedet eller er det et midlertidigt "plastik-snegle-hegn" du har lavet?

Jeg har haft problemer med, at mine planter rådner, så hvis du sætter dem ud i potten for at undgå vand på stænglen ved roden, så kunne dette være en løsning for mig også.

Vild med have sagde ...

Bunden er skåret af potten som bliver skubbet ned over planten efter plantning.Det fungerer både som sneglehegn (ikke 100 % effektivt) og som beskyttelse mod blæsevejr. I sådan et blæsevejr som vi har haft flere gange på det seneste, drejer stænglerne i stykker. Det er måske også det der sker med dine. Når stænglen er svækket og løs går der nemmere råd i det. Hvis græskarplanterne skal stå i potterne i hele vækstsæsonen kræver det at du er over dem med vand og gødning hele tiden. Det er ikke realistisk, mener jeg.
De første par dage vander jeg faktisk direkte ned i potterne. Det sker der ikke noget ved.

Susanne sagde ...

Det med blæsevejret har jeg aldrig tænkt over, men nu kan jeg være opmærksom på det - tak for svar :-)