20. okt. 2015

Kartoffeldyrkningens svære kunst

Efter 40 år som havedyrker ved jeg stadig ikke hvordan man høster og opbevarer kartofler.
Eller nu tror jeg at jeg har fundet ud af det. De skal høstes når jorden er varm og tør. Dernæst skal de tørre hurtigt i solen og pakkes ned i lystætte beholdere. Opbevares køligt og frostfrit. Jeg venter normalt for længe indtil jorden er våd, og så sørger jeg for at de får så lidt sollys som muligt. På den måde er de fugtige når jeg pakker dem ned og det er ikke godt. Inden jeg ser mig om har de lange hvide spirer. Ikke at det er det store problem for det lykkes mig heller ikke særlig godt at dyrke dem. Det er bare gået jævnt ned ad bakke de seneste år. Jeg tror egentlig ikke at jeg gør noget forkert. Muligvis er jorden bare for tung.

Ingen kommentarer: