15. maj 2016

Når man slår et stort kartoffelbrød op

Det er sådan lidt on and off med kartofler her i haven. I år er et år hvor jeg er gået lidt amok i forskellige sorter. Bl.a. har jeg købt ‘Mayan Gold’. Den tilhører en særlig art af kartofler, Solanum phureja, som indtil for nylig ikke har været dyrket i Europa. Jeg kunne ikke stå for beskrivelsen, som lyder
Skotsk sort fra 2001, nøddeagtig smag og cremet konsistens, skøn til fritter, mos,mm, mellemtidlig gul skræl og kød.
Den stammer selvfølgelig fra Sydamerika som andre kartoffelarter, men det er i Skotland at man har udviklet og tilpasset den til europæisk klima.
Jeg gik og hyggede mig med at lægge mine 13 (!) forskellige kartoffelsorter og da jeg nåede til ‘Mayan Gold’, var den blevet væk. Hjælp. Ved at rekonstruere forløbet nåede jeg frem til at den var blevet blandet med ‘Flavia’, en tidlig sort som jeg ikke har prøvet før.
Nu tror jeg faktisk at jeg har fundet den. Her er fem kartoffelplanter hvor løvet ser lidt finere ud end på naborækken.
Måske er det ikke så tydeligt på billederne, men i det virkelige liv synes jeg at man kan se forskel. Om et stykke tid når de skal graves op bliver det måske endeligt opklaret.


2 kommentarer:

Tim Skovrup sagde ...

Sorterne lyder virkelig spændende :) :) - husk lige at beskrive smagsresultaterne her på bloggen :) :)

Vild med have sagde ...

Det skal jeg huske.