18. okt. 2016

Stor ståhej for en gulerod

Endelig fik jeg gjort det som jeg har tænkt på i flere år. Nemlig lagt bionet over gulerødderne.
Skønt med gulerødder uden orm. Så nemme at gøre i stand.
Nu kan jeg næsten høre nogen tænke om det virkelig er ulejligheden værd. Ja det synes jeg, at det er. Man har adgang til mange forskellige sorter og de smager altså allesammen meget bedre når de kommer lige fra haven til bordet.
Lige nu er jeg stadig i gang med at høste sommergulerødderne. Her er det ‘Kalina’ F1. 

Vidste I at det er hollandske gartnere der har forædlet guleroden så den nu har den rigtige gulerodsfarve, nemlig orange?
Nu kan man heldigvis få dem både gule, hvide, violette og endda sorte.


2 kommentarer:

Livsnyderhaven.dk sagde ...

Jeg syntes bionet er fantastisk til mange ting, i foråret lagde jeg bionet over mine ny spirede frø i orangeriet. Jeg kunne hurtig se resultatet! Det holdt på varmen. Der er ikke noget værre end orme eller snegle der spiser af gulerødderne. Så mon ikke det holder dem lidt væk? Gulerødder er fantastiske!

Vild med have sagde ...

Helt enig. Det hedder sig at bionet ikke hæver temperaturen sådan som fiberdug gør. Men jeg synes, at det er tydeligt at det gør noget ved mikroklimaet og at planterne vokser bedre og hurtigere og bliver større end dem der står lige ved siden af uden bionet over.