21. jan. 2018

Vil I se min frøkatalog-samling

Her er min samling af papir-frø-kataloger. De er efterhånden temmelig gamle og slet ikke up-to-date hvad sortiment angår.
Alligevel hæger jeg om dem, bruger dem som inspirationskilde og har dem jævnligt i hænderne

Dette fine lille katalog er fra svenske Gourmetgarage, som hovedsageligt forhandler Franchi Sementi. De har både en dansk hjemmeside og en svensk, men mit indtryk er at udvalget er større på den svenske udgave. Priserne kan godt se lidt pebrede ud, men hvis man før har købt frø fra Franchi Sementi, ved man at portionerne er kæmpestore. Der kan være helt op til 4000 frø i en pose. Jeg har især købt cikorier. Et greb ned i min frøkasse og jeg finder en pose Rossa di Treviso med sidste salgsår 2013. Frøene spirer stadig fint.

Som man kan se på årstallet er det mange år siden jeg har været i kontakt med det gamle engelske firma Thompson and Morgan. Jeg anså det i mange år for at være frøfirmaet over dem alle. Jeg har fået kataloget tilsendt via Zimtrade, som skulle være forhandleren i DK. Jeg tror nu at det bedre kan betale sig at bestille direkte på Thompson and Morgans hjemmeside. Jeg blev nu lidt skuffet for det er et farvestrålende katalog med tynde glittede sider, men især fordi der tilsyneladende er lagt meget vægt på F1-sorter. Kataloget har en lille afdeling for grønsager der er blevet tildelt en pris af det engelske haveselskab RHS.


Runåbergs Fröer er et af de helt politisk korrekte firmaer at handle hos. Kun åben-pollinerede sorter og så vidt jeg kan se er alt økologisk. De dyrker deres egne frø og finder således sorter som er egnede til det nordiske klima.

Deres sidste katalog blev trykt i 2008. Det er udsolgt og der kommer ikke flere. I stedet er man henvist til at downloade fra hjemmesiden eller købe en bog, som indeholder sortslister og mere læsestof.

Kataloget her er altså en klenodie. Der er ingen farvefotos men tegninger af udvalgte sorter. Meget fint og delikat. Hver plantegruppe begynder med lidt historik, beskrivelse og dyrkningsvejledning. Til sidst i kataloget en tabel med spiretemperaturer, frøenes holdbarhed mm. 

Svenske Impecta hører til de firmaer der sender et katalog året efter at du har bestilt frø. Eller man kan bestille et på deres hjemmeside formedelst et beløb. Billederne er ret små, men der skal også være plads til mange sorter. Udvalget er stort  og her har jeg i tidens løb fundet mange sjove ting som f.eks. kikærter, burrerod, kinesiske helseurter. 

Fortsættelse følger.







4 kommentarer:

Lisbeths Haveblog sagde ...

Hvor er det hyggeligt at se dine gamle kataloger. Jeg har selv en masse gamle kataloger om stauder, buske m.m. Dem bruger jeg også stadigvæk, selv om der er kommet mange nye sorter. Det bedste ved katalogerne er nu nok nostalgien, fordi jeg kan huske så mange ting fra 'gamle' dage, når jeg bladrer i dem.
Mange hilsner, Lisbeth

Vild med have sagde ...

Ja, det er lige præcis nostalgien der er det bedste. Faktisk har jeg ikke bestilt frø fra nogen af disse firmaer i de seneste år.

Carina sagde ...

Ja tack! Det är alltid kul att se och kanske hitta nya, bra företag. Men Runåbergs förstår jag inte... Jag har fått katalog betydligt senare, vissa år bara ett tryckt tillägg men sen också nya kataloger. T&M slutade jag handla hos för jag upplevde grobarheten som väldigt dålig jämförelsevis. Plants of Distinction däremot har varit väldigt bra och de skickar fortfarande katalog :)

Ha det gott! Carina

Vild med have sagde ...

På Runåbergs hjemmeside står der
"Den senaste tjocka katalogen vi tryckte 2008 med den blå bilen på omslaget är helt slut."
Jeg har handlet hos dem flere gange i de seneste år og heller ikke fået en opdateret liste tilsendt.

Tak for tippet med Plants of Distinction.