5. jun. 2018

Hjemmelavet sennep


Helt bogstaveligt. Frøene er dyrket i egen have og er en af Frøsamlernes bevaringsværdige sorter. Den hedder helt simpelt ‘Sort sennep’.


Som man kan forstå er frøene sorte men når de bliver malede kommer der lidt mere brune og gullige toner frem. 


Hvis man vil have det meget fintmalet kan man bruge en kaffekværn (efter at den er blevet renset grundigt for kaffesmag) ellers er det bare at male dem i en morter ved håndkraft, tilsætte olie og eddike efter smag til en passende konsistens.


Jeg foretrækker olivenolie og æblecidereddike. Jeg tænker at man også kunne bruge andre frø fra den korsblomstrede familie. Det må prøves ved lejlighed. 

Måske skulle man dyrke lidt mere sennep til næste år. Den trives da i hvert fald fint trods det tørre vejr.

3 kommentarer:

Henrik Mikaelsen Havehjernen sagde ...

Bruger du frøene som de er - eller rister du dem? Jeg synes det er svært at få det fint nok, også selv om jeg bruger en kaffekværn....

Vild med have sagde ...

Jeg har ikke ristet frøene, men det kunne man sikkert sagtens gøre og få mere komplekse smagsnuancer frem. Min sennep er temmelig grovkornet. Det er ok synes jeg.

nikkolayebba sagde ...

A powerful share, I simply given this onto a colleague who was doing a bit of analysis on this. And he in reality purchased me breakfast because I discovered it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the deal with! But yeah Thnkx for spending the time to debate this, I really feel strongly about it and love reading extra on this topic. If doable, as you change into experience, would you thoughts updating your weblog with extra particulars? It's extremely useful for me. Huge thumb up for this blog submit! slots for real money