28. aug. 2008

Edamame. Endnu en delikatesse fra haven.

Soyabønner er en uhyre nem afgrøde. Jeg har aldrig oplevet sygdomme eller skadedyr. Der kan højst ske det at de ikke giver så stort udbytte hvis sommeren er for kold.





















Fiskeby står meget flot i år med mange fyldte bælge.



Det tager højst fem minutter at plukke en portion soyabønner, skylle dem et par gange, dampe dem i to minutter, drysse med lidt salt og dryppe med citron. Mere enkelt kan det næsten ikke blive.



Put bælgen i munden, så kommer først en lidt lodden fornemmelse fulgt af en skøn lysegrøn, nøddeagtig smag/konsistens når man smutter bønnerne. Ind imellem et saltkorn og et strejf af citron.
En sand himmerigsmundfuld.

4 kommentarer:

Rikke sagde ...

Aijj altså - jeg elsker edamame-bønner - og har da slet ikke tænkt på, at man selv kan dyrke dem. Tak for inspirationen - det må jeg undersøge :-)

Vild med have sagde ...

Hjemmelavede friske edamame smager endnu bedre end købe-slagsen fordi de ikke har været turen rundt om fryseren, og fordi du selv kan styre salttilførslen.
Soyabønner kan bruges til meget mere, jeg er på vej med et indlæg.

Havemama sagde ...

Det er sjældent, at jeg bliver decideret bitter af at læse et blogindlæg - men her er jeg tæt på. Jeg har forsøgt mig med edamame et par år med latterligt lavt udbytte som belønning. Med samme sort som dig i jord der giver smukt udbytte af alt muligt andet. Har du et trick oppe i ærmet?
Inspirerende blog du har i øvrigt! Jeg har føjet dig til min blogsamling, så jeg nemt kan følge med;-)

Vild med have sagde ...

Jeg har faktisk ikke nogen trick. Det er altid bare lykkedes for mig med sojabønnerne. Selvfølgelig ikke lige stort udbytte hvert år. 'Fiskeby' har jeg købt for snart 40 år siden og taget frø af lige siden. Det siges i frøsamlerkredse at mine 'Fiskeby' er bedre end dem man kan købe i handelen nu. Men jeg dyrker også sorte ('Kuromame') og grønne ('Tokyo Verte') med lige så stor succes. Blomsterne er meget uanseelige og bælgene længe om at komme i gang med at vokse, men pludselig så er de der og de friske bønner er høstklare omkring begyndelsen af september.