23. jan. 2012

Januar ifølge Karel Capek


Denne herlige bog udkom første gang i 1929, men den kan stadig læses med fornøjelse. Det er ikke en håndbog, men derimod charmerende slentrende causerier udi havedyrkningens glæder, fulde af underfundig lune og underspillet humor.
Hvert andet kapitel omhandler et tema (første kapitel hedder: Hvordan havedyrkeren opstår) og hvert andet kapitel handler om en måned. I januar er haveejeren således mest optaget af at dyrke vejret, som aldrig er som det skal være.
Jeg ville gerne citere fra bogen, men når jeg skal vælge får jeg lyst til at citere det hele og det går jo ikke.
Fra bagsideteksten: ” ...den er uskyldig og dog lige så besættende som kvinder (!), alkohol og opium - dertil styrkende for helbredet.” Udråbstegnet er mit.



January according to Karel Capek

Carel Capek’s The gardener’s Year is a timeless classic of wit and wisdom, sure to capture the heart and imagination of every gardener.

5 kommentarer:

Fru Friis sagde ...

Jeg havde da fuldstændig glemt den bog... da jeg for mange år siden arbejdede i boghandel, stod den på hylderne (- nej det var ikke liiige da den udkom...!!). Selvom jeg ikke havde meldt mig ind i havenørdeklubben dengang, faldt jeg for tegningerne men har vist aldrig læst den fra begyndelsen. Måske der skal rettes op det snarest, den må kunne findes... Tak for gensynet :o)

Bente sagde ...

Lyder herlig. Så får vi måske et citat for hver måned i år? Det vil jeg holde øje med.

Hanne Tilst sagde ...

Jeg har også læst den med stor fornøjelse. Den tåler såmænd at blive genlæst.

Får mig til at tænke på, at det er længe siden, at jeg har genlæst Karen Sybergs: Admiraler elsker sukkerpærer ellr Livet i en landsbyhave. Begge gode, især den førstnævnte.

Vild med have sagde ...

Ja, min plan er at citere fra bogen hver måned; men det er altså svært at vælge ud.
Jeg har aldrig læst Karen Syberg. Det burde jeg nok gøre.

Søren Holt sagde ...

Jeg vil se frem til citaterne med forventningens glæde :-)