31. mar. 2015

Hvad kan man ellers bruge sojabønner til

I vildmedhave dyrker vi tre slags sojabønner. En gul, en sort og en grøn. De kan alle bruges til edamame som absolut er højdepunktet af hvad man kan bruge dem til. Friske edamame smager bare så meget bedre end købe-slagsen. De har ikke været en tur i fryseren og man kan selv styre salttilførslen. Sæsonen er meget kort og derfor plejer jeg også at blanchere og lægge i fryseren. Det smager stadig bedre end købe-bønner.

Man kan også lade nogen bønner sidde tilbage på planterne og tørre dem ligesom andre tørrebønner.
Man har så vinterforråd, og der er et utal af anvendelsesmuligheder.
De blødes op ca. 12 timer. Herfra kan man vælge at lægge dem i spirekassen i et par dage til de har en lille spire. De skal have et kort opkog (man sparer den lange kogetid) inden de wokkes med hvad man nu har af grønsager. Eller man koger dem og wokker med grønsager. (Foto).


De kan også bruges til mere nørdede ting og her bruger jeg kun de gule.
Jeg er den heldige ejer af en mælkemaskine, som i løbet af ca. 20 min laver 1 l mælk af 1 dl udblødte sojabønner. Man kan sagtens lave det uden maskine, men så skal man nok være ualmindelig glad for at eksperimentere i køkkenet og i besiddelse af meget god tid.
Mælken kan bruges i almindelig madlavning eller min yndlingsdrik om vinteren: En kop sojamælk varmes til kogepunktet med et stykke mørk chokolade.
Jeg har netop fundet Plantepushernes side med en masse opskrifter på alle mulige “mælkeprodukter” man kan lave af sojamælk.

Man kan lave sin egen tofu. Der findes opskrifter på nettet, så det vil jeg ikke komme ind på her.
Jeg vil nok stille spørgsmålstegn ved om man kan smage forskel på købte tørrede sojabønner og hjemmedyrkede. Men det er nu meget sjovt og tilfredsstillende at lave en ting helt fra grunden.

Ingen kommentarer: