31. okt. 2019

Chili, Calabrisk landsort



For fem år siden var vi i Calabrien og en venlig kvinde forærede os chili fra sin have. De ligger på et stykke køkkenrulle så man kan måske nogenlunde fornemme størrelsen. Hun kaldte dem pikante og jeg så også chili i supermarkedet hvorpå der stod pikante. Jeg fandt imidlertid aldrig ud af om pikante var noget de var, eller noget de hed. 




Jeg såede frø fra alle størrelser og fik kun en slags, nemlig en lang tynd og lidt stærk chili. 
For to år siden spaltede de så ud i en større og tykkere udgave. Samme styrke. Den er frøfast for ved såning kommer der den samme store chili.
Det er lidt sjovt at de her nordpå bliver både større og (som jeg husker det) stærkere end i sydens varme.



Mine chiliplanter har stået på friland under bionet hele sommeren og er meget frodige. Nu har jeg flyttet alle chili ind i stuen i håb om at de kan overvintre. 
Til ventre i billede 'Stor calabrisk'. Til højre 'Tequila sunrise' fra købefrø.


2 kommentarer:

Gittho sagde ...

Hvor sjovt med din hel egen nye chilli, den er fin 😊. Jeg har en ældre chilliplante, vist efterhånden 3 år gammel. Den ligner efterhånden et lille opstammet træ. Den står inde året rundt, varm stue om sommeren, lidt køligere om vinteren. Den er grøn året rundt. Den har det fint med at tørre en smule ud mellem vandringer. Mon ikke også du får heldet med dig med overvintring 👍.
Mvh Gitte

Vild med have sagde ...

Dejligt at høre om andres erfaringer. Jeg håber det bedste for mine chilier.