9. sep. 2008

Kampen om kålen.






















Jeg er meget tilfreds med kålbedet i år. Kålplanterne er store og frodige. De vokser på sidste års kompostbed og desuden har jeg tilført noget hestegødning. Som noget nyt har jeg prøvet med forskudt blandingskultur. Vi har høstet sukkerærter, gulerødder og salat inden kålen tog over. Der er både hvid-, rød-, grøn-, sort-, savoy-, rosenkål og for første gang prøver jeg broccolo. Ikke at forveksle med broccoli, da den kun har ét hoved.
Indtil for et par dage siden troede jeg at vi ville undgå angreb af kålsommerfugl. Jeg må have været meget uopmærksom for pludselig er de der. De er store og de er mange. Desværre fandt jeg de første på min fine broccolo, så nu må jeg hellere se at høste den. På alle de andre kål gør det faktisk ikke så meget, kålen vokser jo videre efter at larverne er bukket under for kulden.






















Min del af kampen består i at konstatere at larverne er der, og samle dem jeg lige får øje på, på min vej gennem haven. Dernæst putter jeg dem i fryseren. Jeg forestiller mig at det er en skånsom metode som efterligner vinterens komme.

Ingen kommentarer: