14. okt. 2008

Hej Søren. Hvor er det godt at

du læser min blog. Du ser det, som jeg ikke selv ser. Ordspillet med pigeon og fugle var fuldstændig forbigået min opmærksomhed. Nu er jeg meget glad for det.






















Det satte mig i gang med at undersøge lidt om træets navn og oprindelse. Jeg blev egentlig ikke så meget klogere, men sorten stammer muligvis fra Normandiet, deraf det franske navn. Der findes flere forskellige sorter men de er svære at skelne fra hinanden. Jeg hælder til at tro at vores er ildrød pigeon.
Jeg blev inspireret til at lave en opstilling a la Ellen Backes akvareller i Anton Pedersens Danmarks Frugtsorter.



Jeg blev ligeledes inspireret af de mange begejstrede beskrivelser af pigeonæblet til at lave en enkeltsortsmost på min saftcentrifuge.
Der er nogle vanskeligheder, når man laver sin egen most. Iltningen, den manglende pasteurisering. Jeg prøver at løse det ved at komme lidt citronsaft i mosten, lukke beholderen straks og stille den i køleskab. På den måde kan man godt lave most til et par dage.

Ingen kommentarer: