30. nov. 2010

Dyrk dit eget fugleneg.



Nu bliver der brug for mine neg.



Jeg har forsøgt mig med to slags havre i haven i år. Den ene slags udelukkende med henblik på fuglefodring. Negene har i et stykke tid hængt under tagudhænget på udhuset, men i dag har jeg flyttet det ene neg hen i fugletræet. Indtil videre har jeg set et par musvitter i neget, men mit indtryk er at de mere opfatter det som en del af træet, som noget man kan sidde på, end som noget der er til at spise. Det er jo også meget lettere at spise fra foderautomaten og mejseboldene. Men det skal nok komme.



Havren hedder Mozart og har meget smukke sorte kerner.



Er det mon et tegn på at man er ved at blive gammel, at gå op i fuglefodring? I så fald har jeg allerede været gammel i en del år.


Grow your own birds sheaf.

I wonder if bird feeding means that you are getting old.

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

"Det er jo også meget lettere at spise fra foderautomaten og mejseboldene"

Her i villakvarteret kan jeg ikke engang få dem til at spise mejsebolde, for der er mange naboer der fodrer fuglene hele året.

Her er det lettest at lokke mad i de store skovduer, som har svært ved at komme ind i mange af de mindre foderhuse. Nå ja, musene er også glade for lidt brødkrummer i sneen :-)

Vild med have sagde ...

Jeg synes faktisk at havrekernerne sidder meget fast. Desuden kan jeg jo sige mig selv at når der udelukkende er solsikkefrø i automaten er det den fuglene går til først. Ind imellem sker det dog, at automaten er tom. Måske de så vil tage havren. Under alle omstændigheder ser det pænt ud. Synes jeg.

Anonym sagde ...

Ja, undskyld - det glemte jeg at skrive. Fuglenegene ser meget smukke ud!

Vild med have sagde ...

Ikke noget undskyld.

bjarke sagde ...

Fugleneg af havre ? ?
Jeg fodre fugle med solsikekorn og hampefrø i foderautomat hele året.
Her til vinter købte jeg også 20Kg. havre, til iblanding, da jeg forretsilede mig at fuglene også spiste det, men nej de undgår havren. Kan det være at de Midtsjællandsske spurve er bedre vandt, eller findes der flere typer.

Vild med have sagde ...

Jamen det er vist også kun i min fantasi at fuglene spiser havre. Der er jo noget som hedder fugleneg eller juleneg og det ville jeg prøve at dyrke selv. Men i virkelighedens verden spiser fuglene kun solsikkefrø fra automaten. Det er en god idé at blande med hampefrø. Det vil jeg også gøre.