25. mar. 2011

Mere om frø



Apropos kalender, systemer og den slags, så har jeg et katalog fra Runåbergs Fröer.
Sådan et katalog er gældende indtil et nyt udkommer. Det er et helt lille opslagsværk, med historie og råd om dyrkning, høst, sygdomme, skadedyr og hvilke planter der gror godt sammen eller ikke. Nærmest en havebog.
Desuden en tabel over frøs holdbarhed, spiretemperatur og -tid.



Det er umuligt at tilgodese alle frø med den helt rette temperatur. Heldigvis har de fleste frø stor tolerance.
Her kan man f.eks læse at det er optimalt at så salat ved 14-18 grader, men at de kan spire helt ned til 4 grader og op til 22 grader. Her skal man altså passe på at det ikke bliver for varmt.
I den anden ende ligger melon med en optimal temperatur på 22-33 grader, men med en tolerance fra 17-40 grader. Her skal man passe på at det ikke bliver for koldt.
Så når mine frø ikke spirer kan jeg lige tjekke listen.



Desuden kan man læse hvor længe frø ca holder. F.eks. salat 4-5 år og melon 5-7 år.
Praktisk for sådan én som mig som aldrig tømmer en frøpose (med mindre jeg har en ny af samme slags i reserve).

More about seeds

I have this catalogue with a lot of information about plants and how to grow them.

4 kommentarer:

Frøskuffen sagde ...

.... og ellers kan du altid lige lave en hurtig spiretest, hvor du lægger frøene på fugtigt papir/stof og pakker ind i husholdningsfilm.

Landliggeren sagde ...

Deres hjemmeside/webbutik er også en rig informationskilde, men det må være rart at have informationerne i booklet form.

God weekend.

Orla sagde ...

Hej Merete

Det lyder godt med Runåbergs katalog. Jeg leder altid rundt på nettet, når jeg skal bruge de nævnte oplysninger. Det ville være dejligt med en samlet oversigt.

Vild med have sagde ...

Til Frøskuffen, af en eller anden grund træder der en vis dovenskab ind, når det kommer til spireprøver, selvom jeg godt ved at det kunne spare mig for meget.
Til Orla, som Birgitte siger findes det hele på Runåbergs Fröers hjemmeside, og faktisk mere til.