13. mar. 2011

Jordskokker i römertopf













På side 159 i Killes Krydderier er der en spændende opskrift på
Jordskoksuppe med 3 forskellige chilier.
Mon Kille Enna vil græmmes hvis hun vidste hvordan jeg har mishandlet hendes opskrift.















Jeg havde ikke de tre slags chili, så jeg tog en Guindilla og en gul chili som enten er en Star Flame eller en Toftegårds citronchili. Jeg testede lige om den smagte af citron.Det gjorde den ikke. Men det fik mig til at skære kraftigt ned på mængden. Men ellers har jeg fulgt anvisningerne.















Fra haven har jeg brugt jordskokker, hvidløg, chili, koriander, timian.



Jerusalem artichokes in römertopf
From the garden I took jerusalem artichokes, garlic, chili, coriander and thyme.

5 kommentarer:

Landliggeren sagde ...

Hun er sikkert udmærket tilfreds med, at du har brugt din kreativitet på hendes opskrift :-). Det lyder spændende med chilli og jordskokker og, så i min elskede römertopf. Et af de bedste køkkenredskaber jeg nogensinde har fået.

Ina sagde ...

Det lyder lækkert. Har du koriander i haven nu?

Hilsen Ina

Vild med have sagde ...

Birgitte, römertopfen er forholdsvis ny her i køkkenet og jeg er meget glad for den.
Ina, korianderfrø har jeg høstet sidste sommer. Faktisk havde jeg opbrugt forrådet i krydderiskuffen så jeg måtte tage lidt fra frølageret.

Fru Friis sagde ...

hmmm... jeg har haft en römertopf stående i 10-15 år, - og aldrig brugt den!! Men har heller ikke kunne smide den ud, for den skulle jo være så god... måske jeg snart skulle sætte mig ind i tingene og få gang römeren!! Tak for inspiration ;o)

Vild med have sagde ...

En römertopf er et fantastisk køkkenredskab. Den kan bruges til alt mulit, endda brødbagning.
Der er blot nogle få regler, som skal overholdes. Den skal sættes i blød i et par timer og altid starte i kold ovn.