10. apr. 2017

'Rød Rosen'

Kartoffelsortimentet er med hård hånd blevet skåret ned til disse 11 gode og velsmagende sorter.
Belle de Fontenay
Linzer delikatesse
Mayan Gold
Vitelotte
Franceline
Exquisa
Ditta
Raja
Senna
Rosa Tannenzapfel
Nicola

Så skete det som tit sker og som gør det så sjovt og afvekslende at dyrke have. Jeg fik tilbudt et par ekstra sorter. Hamlet, en tidlig sort som jeg kendte i forvejen, og Sarpo Mira som jeg aldrig har hørt om. En spændende sort, læs her.
Dernæst kom min nabo med en kartoffel som jeg skulle smage med henblik på at dyrke den til næste år.

Sorten stammer fra hans barndomshjem på Sydsjælland og blev kaldt ‘Rød Rosen’. Jeg kan finde ‘Tidlig Rosen’, men ikke ikke ‘Rød Rosen’. Er der nogen som kender den?
Den er ikke tidlig.
Den har en rosa ring i kødet lige indenfor skrællen.
Sådan ser den ud når den er kogt.

Ingen kommentarer: