14. dec. 2017

Svampe i haven


Så længe udgåede træer ikke udgør en fare for omgivelserne er det en god idé at lade dem stå. Hvis man har plads.
På vores gamle kastanjetræ, som forlængst er holdt op med at give kastanier, vokser der nu mindst tre forskellige svampe. Der er sikkert flere, små så jeg ikke ser dem eller så højt oppe at jeg ikke kan se dem. 


Gul fløjlsfod, Flammulina velutipes. Kan spises, men vi er ikke nået dertil endnu.


Kølle-stødsvamp, Xylaria polymorpha. En ret almindelig svamp som vokser ved foden af dødt løvtræ. Ingen kulinarisk værdi.

Almindelig østershat, Pleurotus ostreatus, er en meget fin spisesvamp og det er alletiders at finde den i sin egen have. De vokser hurtigt og nu skal de snart plukkes.

2 kommentarer:

Lisbeths Haveblog sagde ...

Jeg er da vældig misundelig på, at du har svampe af egen avl.
Østershatsuppe er en eftertragtet spise her i huset ;-)
Mange hilsener, Lisbeth

marie sagde ...

Din indlæg minder mig om, at jeg ikke fik skrevet en svampebog på ønskesedlen :-(