31. mar. 2009

Martsviol. Viola odorata.


Et forårstegn i haven er martsviolen. Solen skinner, jeg går efter duften og finder de smukkeste blå blomster.
Martsviol blomstrer næsten hele året, dog sjældent i marts. Måske deraf navnet. Det er kun om foråret at den udsender denne bedøvende duft. Resten af året er den mere ubemærket.


Ifølge mine urtebøger indeholder den bl.a. protein, gummistoffer og slim, og hele urten har været anvendt i folkemedicinen som te og gurglevand mod alskens dårligdomme. Afkoget skulle også hjælpe på skrofuløs udsvedning. Jeg ved ikke hvad det er, men det lyder ret “sjovt”.
En lidt mere almindelig anvendelse er som violsirup og kandiserede violer.

Egentlig foretrækker jeg den naturel som pynt i vindueskarmen eller på en kage, men nu mens jeg skriver dette får jeg lyst til at prøve violsirup. Jeg har ellers været holdt tilbage af det store arbejde med at fjerne det grønne fra blomsterne og tanker om alt det sukker der skal i og hvad skal jeg bruge det til.

Ingen kommentarer: