28. sep. 2009

Perfekt tørrevejr.



Vi sad en morgen og talte om hvor tørt det dog har været i år. Porrene hænger, alt hænger og tørrer ind - selv hyldebærrene er ved at tørre ind. Her kom vi pludselig i tanker om at det jo er perfekt vejr til at tørre frugt. Vi fandt tørrerammerne frem, jeg gik i gang med at skære pærer helt tyndt ud.



Rammerne sætter vi drivhuset. De kan også fint stå udendørs i begyndelsen, men når de begynder at blive tørre blæser de nemt væk hvis der kommer en brise. De tørrede lynhurtigt. Allerede næste dag kunne jeg rykke dem sammen og fylde mere på. I løbet af to dage havde vi en kæmpe portion af det lækreste tørrede slik fra haven. Det nåede lige akkurat at komme i et glas, så var det væk. I dag er jeg gået i gang med en ny portion.




Her er de ved siden af et glas kogte pærer. Jeg har virkelig boltret mig i køkkenet med pærerne. Og det er ikke slut endnu. Snart er det næste hold, conference, spiseklar.

Ingen kommentarer: