16. feb. 2010

Hvad er bedst? At overvintre eller at så?



Det er skønt at have sådan en plante som er kommet helskindet gennem vinteren og som snart kommer i groning. Det er en fin lille potteplante, men ikke alle chiliplanter er så små og alene af pladsmæsssige årsager kan det ikke lade sig gøre at overvintre dem alle.
Denne her har jeg fået af en veninde som har fået den af en veninde så den har ikke noget sortsnavn.



Ifølge sagkundskaben er det på høje tid at komme igang med såningen. Efter at jeg er begyndt at interesse mig for chili har jeg fået samlet en ustyrlig masse forskellige sorter. Efter en hård udvælgelsesproces står jeg tilbage med 9 (!) sorter som jeg absolut må have.
Toftegårds citronchili, cascabel, guindilla, Hannes snackpeber, padron, star flame, Gitte Olsen, ancho, Lisbeth Jensen.
En blanding af rigtige sorter og unavngivne sorter overleveret gennem venner.

Næste hurdle bliver så at nøjes med 1 (eller 2 eller 3) eksemplar af hver. Det er så svært at kassere planter. Tænk hvis én af dem går ud eller måske møder man nogen som lige præcis gerne vil have sådan en plante.



Mit papir, som jeg bruger til at lave potter af er uden tryksværte og lidt kraftigere end avispapir men det kan fint bruges. Jeg ved ikke, kan ikke blive klog på om det er giftigt eller ej med tryksværte men det må vel være bedst uden.

Ingen kommentarer: