8. sep. 2010

Tomaterne.

Mængden af tomater ved hjemkomsten fra ferie krævede også en hurtig indsats.


Der er
Black Cherry, giver ikke så stort udbytte men er til gengæld en meget velsmagende lille tomat som afgjort skal med til næste år.
De Barao Black, jeg synes ikke at den er særlig mørk og smager helt almindeligt. Kommer nok ikke med til næste år.
Stor Gul Bøf, kæmpe, kæmpe stor. Den største vejede vist 800 g. Bliver orange ved modenhed.
Charlies Green, også enormt stor og bliver lysegullig ved modenhed.
Stupice, udmærker sig ved at være tidlig og smage godt, kan også dyrkes på friland.
Alle disse har jeg erhvervet gennem Frøsamlerne
Black Zebra, meget smuk mørk rød med grønlige striber. Jeg har fået planten foræret af en veninde.
Ananas Noir, en smuk flerfarvet grøn-gul-rød tomat. Jeg har ikke haft så meget glæde af den indtil nu. Der har været så mange andre, men den skal afgjort med til næste år. Købt i almindelig handel.
Gemini F1, den er med for at have modne tomater indtil de mere specielle modner.


Jeg langtidsbagte nogle små Black Cherry. Jeg glemte desværre at fotografere dem. Pludselig var de væk. De smagte godt. Desuden



Suppe på Stor Gul Bøf.
Suppe på Charlies Green.
Begge supper er lavet med ingefær, chili, hvidløg, spidskommen.



Der er interessant læsning om tomater
her og
her.
Siderne her jeg fundet hos Skrubtudsens Have.

The Tomatoes.

I have made soup of some of the tomatoes in the greenhouse.

Ingen kommentarer: