2. okt. 2010

Dyrk din egen vaskeklud. Eller opvaskebørste.



Luffa, Luffa Aegyptiaca. Dyrket i drivhus i kapillærkasse.



Det her er virkelig sjovt. Jeg har forsøgt det før, men det er første gang det er lykkedes at få modne frugter.



Luffa kommer af arabisk og betyder badesvamp.



Frugterne kan spises som små eller man kan lade dem modne helt. Når man har skrællet/skåret/pillet den yderste skal af, er der indenunder en filtret cellulosemasse. Så vasker og masserer man den under rindende vand.



Den skummer op og alt indmad og frø presses ud. Dernæst lader man den tørre og man har en svamp som skulle være vældig god og sund for huden.



Se også http://www.luffa.info/



Grow your own bath sponge.

This is real fun. This sponge should be very good for the skin.

9 kommentarer:

Landliggeren sagde ...

Spændende! Du kaster dig virkelig ud i nogle sjove og inspirerende projekter :-).

Vild med have sagde ...

Jeg synes at det er sjovt at prøve noget nyt i hver dyrkningssæson.

Jakob sagde ...

Hej :-)
Har selv forspiret luffa i år.
Hvor meget fylder de i drivhuset?
Vh Jakob

Vild med have sagde ...

Det er jo længe siden jeg sidst har dyrket luffa, men i år forsøger jeg igen. Jeg havde den i en kapillærkasse sammen med to andre planter (ikke luffa). Den fik egentlig ikke så meget løv. Hvis du ikke bruger kapillærkasser kan den sikkert sagtens stå i et hjørne af drivhuset bag f.eks. en tomat. I år vil jeg have den på friland og prøve at få den til at vokse op i et træ. Jeg har nu ikke de store forhåbninger om at den vil give frugter.

Trine sagde ...

Super fed ide jeg lige faldt over her - tak for inspiration :)

Anonym sagde ...

Hej
Jeg har læst lidt om luffa på det seneste og fandt dit indlæg her.
Hvordan gik det med loofa på friland i 2016.
Jeg tænker selv man skal være heldig med sommeren for at det skal lykkes.
Varm sommer som 2018 OK, 2019 Sikkert ikke med mindre der er en virkelig lun krog at stå i.
Jeg føler mig fristet til at prøve...
Hilsen Mette

Vild med have sagde ...

De gav faktisk slet ikke noget på friland. Luffa skal dyrkes i drivhus og selv der bliver de ikke så frodige som man kan se det på billeder fra varmere lande. Men jeg fik altså et par frugter og det var sjovt at se hvordan man kunne rense dem så de blev til svampe.

Boderlinerland sagde ...

Hejsa hvor køber i frøene

Vild med have sagde ...

Hej, man kan købe frøene både hos the Plantexplorer (firma i Roskilde) og hos Camilla Plum på Fuglebjerggård. Muligvis også andre steder.