16. nov. 2012

Opbevaring af tomater

På det tidspunkt hvor jeg må se i øjnene at tomaterne i drivhuset er færdige (= de blade, der endnu er tilbage, er brune og visne) plukker jeg alle grønne tomater af og opbevarer dem i skåle og fade i et mørkt skab i udhuset. Også de røde selvfølgelig, men de kan jo spises straks. Det bliver gerne til en anselig bunke, selvom det umiddelbart ser ud som om der ikke er flere tilbage. Men jeg plukker også alt, ingen er for små.
Med mellemrum tjekker jeg så beholdningen, og de, der viser tegn til at modne, kommer med ind i køkkenet. På den måde kan man have tomater langt hen på efteråret. De er selvfølgelig ikke så friske og saftspændte, men det er vores egne.
Alt det med at pakke i papir er ikke nødvendigt, og det er også et farligt mas at pakke ud og ind hele tiden for at holde øje med om de modner.
I kurven er der Costoluto, Lemon Plum, San Marzano, Black Cherry, Prince borghese.
Bøftomater er rigtig lækre om sommeren, men det er de små tomater som f.eks. Black Cherry, og Prince Borghese som er gode til opbevaring.

Storage of tomatoes

Pick them green and keep them dark and cool.

4 kommentarer:

Rikke sagde ...

Hold da op! Har du virkelig haft tomater ind til nu? Jeg er meget imponeret. Jeg havde også bøftomater i år, men jeg vender nok tilbage til mere almindelige spisetomater til næste år. Vi er vist lidt tomat-konservative i min familie.

Vild med have sagde ...

Der er stadig grønne tomater i skabet.
Ananas Noir og Charlies Green er to bøftomater som smager helt fantastisk godt. Men de giver jo ikke så stort udbytte. Det er nok bedst at have lidt forskelligt.

Anonym sagde ...

Jeg har lige fået øje på din blog og meldt mig som læser. Jeg sætter dig også på min blogliste, så jeg kan følge dig. Din blog ser spændende ud. Og så tror jeg at jeg måske kan blive inspireret af dig til at forsøge mig med lidt køkkenhave. Det har jeg nemlig slet ikke.

Vild med have sagde ...

Dejligt at du synes om min blog og måske vil blive inspireret. Det er meget livsbekræftende at dyrke sine egne grønsager, synes jeg.