4. aug. 2014

August er den travle måned

August er faktisk en af de allertravleste (forstået på den gode måde) måneder i køkkenhaven. Alle mulige lækre grønsager står i kø for at blive høstet, tilberedt og nydt ved bordet. Ærter, bønner, sommerkål, tomater, agurker, artiskokker, gulerødder, salat, løg og mange flere har deres højdepunkt lige nu. Hindbær er på vej, snart også brombær og blommer.

Der skal høstes frø og det kan hurtigt blive ret omfattende hvis man har f.eks. bønner, salat, blomster som er de nemme at høste fra. Gå en tur hver aften med forskellige små beholdere og nip de frø som er modne. Husk at mærke beholderne tydeligt for bagefter er det umuligt at huske eller se forskel på frøene.

Men det er ikke gjort med det, for august er også den store så-måned. Nu er det tid til at planlægge og så efterårets og forårets grønsager. Hver gang et bed tømmes, og det går stærkt her i sommervarmen, kan man så nyt. F. eks. pak choy, cikorier, spinat, forårsløg.
Denne sommer har vi så en ekstra opgave: vande, vande, vande.
Her foregår det med vandkande. Heldigvis har jeg installeret vandhaner forskellige steder i haven så jeg ikke skal gå alt for langt. Jeg får meget god motion på den måde.

Nogen af de afgrøder, som sås nu, skal ikke høstes før om 4-5 måneder. Her er en særlig variant af Pan de Zucchero. Den hedder Borca og jeg har fået den af et medlem af Frøsamlerne. Den skulle blive særlig stor og sprød. Det glæder jeg mig til.

Ingen kommentarer: