12. mar. 2016

Frøavl på rødbede

Det er lykkedes at overvintre rødbede, ‘Tonda di Chioggia’ på friland ved at dynge masser af kompost op omkring dem.Jeg har været særlig omhyggelig med denne sort fordi Jeg planlægger at tage frø. Det havde jo været smart hvis jeg havde gjort det med alle rødbeder så havde vi stadig haft egne friske rødbeder nu. Med sine smukke bolsjestriber er ‘Tonda di Choiggia’  smuk og dekorativ. Den er som de fleste rødbeder en tidlig afgrøde, og nu viser det sig at den også er nem at overvintre. Forleden blev de gravet op og sorteret. Tre gik til spisebrug. Se foto.

Ifølge Frøsamlernes nye manual i frøavl skal der 5 planter til levedygtige frø og 10 - 25 planter hvis man vil bevare arten på længere sigt, evt. bytte og sælge. Jeg havnede på 10 flotte til frøavl. Resten blev plantet i det kommende græskarbed. Jeg regner med at kunne høste rødbedeblade inden længe. Se foto.

Ingen kommentarer: