28. jun. 2008

Radise. Raphanus sativus.


Jeg er egentlig lidt forbavset over mig selv. Jeg er frøsamler og jeg har et stort forbrug af radisefrø, da jeg bruger dem til markering i rækker med små eller langsomt spirende planter, som f.eks. gulerod, persillerod, pastinak, persille m.m.
Alligevel kaster jeg hvert år radiser, der er blevet for grove, på komposten og går ud og køber nye næste forår. Men nu skal det være slut. For fremtiden dyrker jeg mine egne radisefrø.
Desuden kan skulperne wokkes. Det smager dejligt, stærkt. Sådan lidt radiseagtigt.
Og hvordan mon med at dyrke radisespirer til salatskålen? Der er mange muligheder i sådan en lille plante.


Candela di fuoco har lyserøde blomster. Jeg har købt den hos Gourmetgarage som har mange spændende frø fra det italienske frøfirma Franchi Sementi. Desværre angiver de hverken arts- eller sortsbetegnelse på latin. Så man føler sig lidt hjemløs.

Ingen kommentarer: