9. jul. 2008

Vandspinat. Ipomoea aquatica.


Vandspinat, íkke at forveksle med tragtsnerle, ipomoea violacea, som er euforiserende.
Vandspinat er en af de varmekrævende asiatiske grønsager. Den kan udmærket dyrkes på vore breddegrader. Hvis man giver den lidt ekstra opmærksomhed har man en skær-og-kom-igen afgrøde fra juli og fremefter.
Jeg har forkultiveret og plantet ud under plastiktunnel. Nu er det ikke sådan at hele haven er dækket af plastik. Jeg har kun én tunnel. Under den vokser både l’agretto og vandspinat. Jeg har lagt græsafklip mellem planterne og givet dem rigeligt med vand og brændenældesuppe.


Jeg har skåret af ca 5 cm over jorden og regner med at kunne høste et par gange til i løbet af sommeren.


Wokkede med f.eks. frisk ingefær, hvidløg og chili er vandspinat et dejligt tilbehør til ris.

Kilde: Lena Israelsson: Din orientalske køkkenhave.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Merete.
Vandspinat ser lækkert ud. Smager den stærkt eller mildt? Starter du vandspinat fra frø?
Hilsen fra Søren.

Vild med have sagde ...

Hej Søren.
Vandspinat smager meget mildt, nogen vil nok sige af ingenting. Med asiatisk mad handler det tit ligeså meget om konsistens som om smag. Eller - konsistensen er en del af smagen. Jeg var meget forsigtig med chilien for ikke at ødelægge den milde og sprøde fornemmelse.
På frøposen stod at der var nok til 20 planter. Jeg brugte halvdelen og fik langt mere end 20. Jeg har både foræret væk og smidt væk.
Jeg vil anse det for helt udelukket at bringe dem til blomstring og frøsætning.
Merete.

Unknown sagde ...

Hej Merete hvor køber du frø af vandspinat

Hilsen Lone

Vild med have sagde ...

Hej Lone.
Sidste år købte jeg frø af vandspinat hos Impecta. Gå ind på deres hjemmeside og søg på kangkong eller sallatsipomoea. Jeg kan anbefale det. Meget lækkert.
Hilsen fra Merete.