22. feb. 2012

Grønt køkkenvindue og en bog


Det er den samme plante som sidste år, en Gemini F1.
Den klarede sommeren i drivhuset men fik meldug sidst på sæsonen. Alligevel lykkedes det at tage levedygtige sideskud, som nu står i vinduet og vokser på livet løs. De har for alvor taget fart her i februar. Måske hjælper det også at jeg har givet dem lidt gødning.
Jeg har været på indkøb i Bjarnes Frø for at købe Glacier som skulle være en meget tidlig og hårdfør tomatplante.
Da jeg nåede kassen lå der yderligere Great White Beefsteak og Lemon Plum i indkøbskurven. Ja, sådan kan det gå. Og det gør det for det meste.


Og så har jeg lånt en bog på biblioteket,
Ole G. Mouritsen & Klavs Styrbæk,
UMAMI Gourmetaben & den femte smag.
En flot og grundig bog som gennemgår alt vedrørende smag og umami. Som den grønsagsfreak jeg er, styrede jeg selvfølgelig straks hen til kapitlet om
Umami fra jandjorden, svampe og planter.
Her lærer jeg at tomater er den vigtigste grønsag når det drejer sig om umami. Undersøgelser viser at det inderste af tomaten bidrager med 3-6 gange mere umami end det yderste. Herligt, jeg har heller aldrig forstået eller praktiseret det der med at skrabe kerner ud.
Bogen indeholder en opskrift på langtidsbagt tomat og urtesovs som "nemt vil kunne forveksles med en kødsauce." Forfatterne er vist kødspisere.
Den sauce skal jeg helt klart prøve at lave når tomatsæsonen starter.

Green kitchen window and a book

It’s a new cutting but still the same plant as last year.According to a new danish book tomato is the most important vegetable when it comes to umami.

Ingen kommentarer: