25. aug. 2014

Hjemmelavet hummus

Det viser sig at det er rigtigt, det kan faktisk lade sig gøre at dyrke kikærter i Danmark.
Godt nok ikke med det store udbytte, men det er da lidt sjovt alligevel. De var lidt svære at bælge, så det bliver nok ikke noget jeg vil dyrke i stor stil.
10 ærter sået i maj måned gav til en enkelt portion humus.

Ærterne blev kogt med et hjemmedyrket laurbærblad, skålen gnedet med et hjemmeavlet fed hvidløg, hummusen smagt til med hjemmedyrket spidskommen.

Den bedste hummus jeg længe har smagt! Nej, helt ærligt så smagte det som den hummus jeg plejer at lave, men det er sjovt at prøve at lave det hele fra grunden.



2 kommentarer:

Solbakken sagde ...

Det var dog utroligt, at det kan lade sig gøre at dyrke kikærter herhjemme. Jeg elsker kikærter og laver tit humus, falafler eller bruger kikærterne i sammenkogte stærke retter. Hjemmedyrket spidskommen? Er den et - årig eller hvad?

Vild med have sagde ...

Ja, jeg er også overrasket over at det gik så nemt. Men det var altså ikke det store udbytte og en anelse besværligt at bælge.
Jeg har sået spidskommen i et lille plastikdrivhus. Der kom nogen små uanselige planter med frø. Dem jeg ikke brugte til hummusen vil jeg så til næste år. Med tiden vil planterne nok tilpasse sig og gro bedre, håber jeg.