24. jan. 2018

Vil I se mine frøkataloger, fortsat


Et meget stort flot katalog med med kæmpe udvalg og store farvefotos Kataloget fra 2018 kan købes for 10 $ men er udsolgt lige nu. Jeg har aldrig købt direkte fra Baker Creek for de ligger i USA og det forekommer mig lidt besværligt at handle udenfor EU. En ven (som også har foræret mig kataloget) var på rejse i USA og købte frø med hjem til mig. Man kan bruge kataloget som inspiration for en del af sorterne kan også købes i Europa. Ja mange af dem stammer herfra.
Som navnet siger handler Baker Creek Heirloom Seeds med arvesorter. Ingen F1, ingen GMO, så vidt dette er muligt i verden af i dag. Jeg kan ikke finde noget om økologi, men går ud fra at alt er øko, eftersom de går meget op i bæredygtighed (måske lige bortset fra det farvestrålende katalog) og veganisme.



Jeg kan ikke huske hvornår og hvorfor jeg første gang var i kontakt med Ferme de Sainte Marthe. De handler med gamle sorter. Mange af dem økologiske eller biodynamiske. I den dyre ende, men sådan er det jo med kvalitet. Så vidt jeg husker er portoen også ret dyr, men jeg handler sammen med min søster som bor i Frankrig og på den måde sparer jeg lidt.



Så kommer vi til Mr. Fothergill’s, som reklamerer med “massive choice”. Det er lidt henad Thompson and Morgan med mange F1’er og RHS-sorter. Min lokale frøhandler fører frø fra Fothergill’s, men ofte ikke lige dem jeg sætter kryds ved. Så det blev efterhånden nemmere bare at bestille dem direkte. Ofte har de tilbud om at den femte og billigste pose frø er gratis. Hvis man bestiller sammen med et par havevenner, når man hurtigt frem til at spare et beløb der svarer til portoen.



Kataloget, eller nærmer bogen, fra Terre de Semence with Association Kokopelli har jeg købt tilbage i 2002. Så vidt jeg husker var det Camilla Plum som skrev at dette katalog måtte man simpelthen bare eje.
Det er en organisation som kæmper for ‘frøenes frie rettigheder’, frø uden grænser så at sige. Jeg kan huske at der har været nogle retssager fordi TdS har overtrådt lovene omkring patenterede frø. Jeg har ikke sat mig 100 % ind i forløbet. Bogen har udvalgte tegninger hist og her, men en midtersektion med farvefotos. Hver sort starter med en historisk omtale, så kommer alle de tilbudte frø, slutter med dyrknings- og frøavls-anvisninger.

Mens jeg har skrevet disse indlæg om mine kataloger har jeg været inde på de forskellige hjemmesider. TdS’s hjemmeside er ny og farvestrålende. Indeholder en masse af mine must-haves, så der skal jeg nok handle til næste år. Det nyeste katalog er en indbundet bog på 848 sider som koster 55 € + porto. Det er desuden på fransk hvor mit er på engelsk.

Ingen kommentarer: