2. feb. 2018

Frøbestilling - en blanding af system og impuls


Alle mine frø ligger i kasser ordnet efter skifte. Vi har 4-års skifte og skifterne er som følger
  1. Bælg, majs
  2. Rod, tomat
  3. Blad
  4. Kål
Det vil sige jeg har fire kasser med frø plus to æsker med ærter og bønner, for de fylder meget.
Mit system, når jeg skal bestille frø, er dette:
Jeg går kasserne igennem og støtter mig også til listerne over hvilke sorter jeg har haft de seneste år. Laver en liste over hvad der mangler af must-haves.
Som udgangspunkt mener jeg altid, at jeg ikke mangler ret meget. Kasserne er gerne pænt fulde altid. 
Nu kikker jeg så på mine yndlingsfirmaer og finder ud af hvor der er flest at de ting jeg mangler og forsøger at samle indkøbene 3-4 steder. Undervejs finder jeg tit spændende ting som jeg også lige har lyst til at prøve. Eller nye firmaer kommer på banen med noget som jeg må have. 
Når indkøbslisten er færdig lægger jeg den til side i et stykke tid. Så bliver den kikket kritisk igennem og en del af impulserne bliver strøget, og måske er jeg kommet i tanker om nyt jeg vil prøve.

I år købte jeg frø disse fire steder
Seedaholic 
Moreveg
Dreschpflegel
Plantexplorer

Jeg valgte et femte firma fra, da der kun var én sort, som ikke kunne erstattes af noget andet. Ovenikøbet et impulskøb. Det var en meget fin gulstribet squash. Når det hele kører til sommer har jeg sikkert glemt den, for jeg har flere andre squash-sorter.
Alt i alt endte det med at blive en anselig bunke. Mere om det senere.


Ingen kommentarer: