15. feb. 2019

Årets gang. Vinter


Om vinteren er der også liv. Kål og rodfrugter er dejlige vintergrønsager og dem dyrker jeg masser af. Alt får lov at blive stående derude evt dækket af hø fra græsplænen og diverse planteaffald. For det meste går det godt og når foråret og det lune vejr kommer, skyder det der ikke er blevet spist og giver bladgrønt.
Her er et lille udpluk af hvad jeg kan hente i haven lige nu


Raps, Lillput

Savoykål, January king

Rød cikorie, har ikke styr på sorten

Persille, Grüne perle

Vårsalat, Verte de Cambrai
Rødbede, Red mangel. Rødbedeskoven har efterhånden været en del gange på bloggen

Havesalat, Baquieu FS564

Rød spidskål, Kalibos, som skær-og-kom-igen

Flerårig porre, Kathy FS186

Bladkål, Red russian

Havesalat, Romaine d'hiver

Bladbede, Silverwhite
Cikorie, Pan de zucchero. De sidste bliver gerne høstet sidst i februar

Havekarse FS656

Spinat, Winterriesen

Salat, Winterdensity

Valsk bønne, Super aquadulce. En særlig vinterhårdfør sort

Broccoli, Purple sprouting

I skrivende stund i februar har jeg 36 forskellige slags frisk grønt. Den daglige madlavning er en kæmpe fornøjelse. 

5 kommentarer:

Carina 4seasonsbycarna.com sagde ...

Tack det var riktigt fina och inspirerande tips om grönsaker.

Ha det gott! Carina

Morten sagde ...

Vildt lækkert med så mange grøntsager stadig tilbage i køkkenhaven på det her tidspunkt i sæsonen. Har det forholdsvis milde vintervejr ikke været en hjælp til at I kan have så mange varianter nu?

Vild med have sagde ...

Jo, det er klart at de milde vintre hjælper. Men det meste af det jeg viser i indlægget kan godt tåle frost. Det kan bare ikke høstes i frostvejr. Men det er klart at f eks 14 dages barfrost ville ødelægge noget.

Jeanet sagde ...

Hej Merete,

Sikken en skøn blog du har & den ser jeg først nu.

Jeg var heldig sidste år at skaffe frø af både Lillput & Witt Raps. Hvornår sår du dem? Her tænker jeg også på vinterdykning.

Vild med have sagde ...

Rapsen som ses på fotoet er sået i august. I dette forår har jeg nogle som er meget mindre, jeg har ikke fået noteret såtidspunkt, men det har måske været september. Desværre har jeg mistet Witt som er den mest interessante med hvide blomster. Smagen er den samme, jeg har ikke kunnet smage forskel. Kan ikke huske om jeg har skrevet det på bloggen, men udover at bladene smager godt, er frøene supergode i spireglasset.